- en fri fantasi om framtiden

På denna sida hittar du vad som sagts och skrivits om Ambassadören i media och på bloggar

Vill du se vad några läsare tycker? KLICKA HÄR

20/12-14 Maria Bielke von Sydow författare via YouTube
Maria blev "förvånad" när hon läste boken. Varken omslag eller baksidestex lockade henne att gå vidare men "Detta är något av det bästa jag läst."
18/11-14 Tora Greve SF-författare via mail och FB
Helhetsintrycket av boken: Spännande, inte minst för en som har följt UFO-scenen sen Adamskis dagar, då olika organisationer menade att rymdvarelserna höll ögonen på oss och skulle hjälpa människorna och rädda jorden. Den här varianten är en varning: Jorden ska bevaras, och om inte människorna sköter sig, blir de utrotade. För att hjälpa människorna att välja rätt väg, utser Den Galaktiska Gemenskapen en ambassadör som är en rekonstruktion av medvetandet till en människa som nyligen dött. Till sin hjälp har han en artificiell intelligens, Aido, samt en varelse, Neo, som kan ändra form och bli bland annat en hund eller en fluga på väggen. Ambassadören får lära sig de tre galaktiska imperativen. Därefter skickas han tillbaka till jorden och får lov att växa upp i en ny kropp från baby till vuxen, vilket framkallar en del roliga och rörande scener, med tanke på att hans medvetande är en vuxens. Det är bättre i denna boks sammanhang än att låta honom komma tillbaka i en vuxen kropp direkt. Det skapar en viss feelgoodkänsla när man läser. Jag gillar greppet att antagonister förvandlas till hjälpare, så att endast de mest förstockade religiösa antagonisterna blir kvar. Det är massa dialog i texten, vilket får den att flyta på bra. Tyvärr finns en del floskler i texten, som ”förlorade fotfästet, sätta till alla klutar, det mesta hade gått som på räls, visa sig på styva linan, Angel blev riktigt frälst, böna och be, livet lekte, tagit hus i helvete, göra processen kort, stått som spön i backen, bära eller brista, klättrade raskt på karriärstegen, fullt sjå, säkra sidan”. Det märks inte så mycket i dialogen, men i berättandet stör det lite. Ett förslag är att låta en av karaktärerna prata med floskler och rensa upp i berättartexten. Det lär bli en fortsättning på boken, vilket jag välkomnar.
21/04-14 PROXIMA Dansk Science Fiction Tidsskrift - LÄS hela recensionen
... Uanset udgangspunktet er det sveart ikke at laese en vis mengd frelsermytologi ind i Mikaels opgave. Dermed ligger Ambassadören i forlaengelse af en ganske lang litterer tradision. Det moderne består i at den redning, der skal foretages, giver anledning til konkret kritik af miljösvindleri, grådighet, åndlöst forbrugersamfund og en hel del mere, heribland etablerede religiöse ledere, som naturligt nok ser deres positioner truede." OBS! recensionen finns endast i den tryckta boken och i pdf-länken ovan.
31/03-14 SWEDISH Zombie - LÄS hela recensionen
"Idén med en vuxen man i ett barns kropp har vi sett förut, på film, men då alltid med betoning på det komiska. Amby blandar lite dråpliga händelser med kärleksfulla och varma scener."
23/02-14 VÄSTMANLÄNDSKANS Bokblogg - LÄS hela recensionen
"I början var jag ganska förvirrad när jag läste boken, kanske mest för att jag inte visste vad jag skulle förvänta mig....... Sedan blir det rolig läsning när Mikael kämpar med sin bebiskropp och känslosam läsning när vi får lära känna hans adoptivfamilj och hans uppväxt på Kanarieöarna. Det är kanske skildringen av den kärleksfulla relationen mellan föräldrar och "barn" som jag uppskattar allra mest. ....Blir du det minsta lockad av den här beskrivningen av boken, så ge den en chans. Jag är glad att jag gjorde det."
21/02-14 Bloggen BOKMALANDE - LÄS hela recensionen
Recensenten är inte förtjust i allt (2/5) men skriver bl.a. "Idén bakom boken är bra. Det är stora frågor som dryftas, om mänsklighetens framtid på den här planeten, samtidigt som boken har en tydlig känslomässig förankring i Mikael som person och alla runt omkring honom (hans nya föräldrar till exempel, som det är omöjligt att inte känna för). Att se Mikael växa upp som en hybrid mellan vuxen och barn är dessutom riktigt rolig läsning som jag gärna hade sett ännu mer av."
03/02-14 Bloggen EKOTANKAR - LÄS hela recensionen
Petra Hagelin skriver i bloggen "Ekotankar" bl.a. "Vi rör oss i allt från världsrymden till den lilla familjen. Jag får lite Stargate känsla när jag läser den. Känns som verklighetsbaserad scinece fiction, på ett bra sätt. De regler som gäller i bokens universum, borde inte vara särskilt svåra att följa. Även om vi misslyckas ganska totalt...!
29/10-13 Birgitta Fernströms blogg KLICKA
Aldrig trodde jag att en science fiction roman skulle fånga mig...
27/9-13 Radiointervju - KLICKA för att lyssna
Direktsänd intervju med Björn Amby på Bokmässan gjord av Radio Bohuslän. Ligger på YouTube och kan ta 30 sek innan det startar.
27/6-13 Reportage i Uddevalla 7-dagar KLICKA för hela recensionen
"Björn Ambys bok Ambassadören tar läsaren snabbt in i framtiden. Redan på sidan 65 är vi inne på år 2014. Boken, som är klassad som science fiction, innehåller djupa existentiella frågor men är samtidigt underhållande.”
24/6-13 Boktips i Ann Ljungergs Nyhetsbrev
Författarcoachen Ann Ljungberg tipsar i sitt nyhetsbrev "Nu blir det skriva av" om Ambassadören - en fri fantasi om framtiden.
16/6-13 Recension i Eva Ulleruds Skrivarlya KLICKA för hela recensionen
"En av årets bästa debutromaner, som definitivt ännu inte fått den uppmärksamhet den är värd."
7/6-13 Recension i Spektakulart.se KLICKA för hela recensionen
Björn Ambys Ambassadören, med undertiteln ”en fri fantasi om framtiden”, är idémässigt en av dom mest intressanta svenska science fiction-romanerna från senare år. Här tas stora frågor upp om människans destruktiva natur, om människosläktets framtid och så vidare, detta utan att personer och känslor hamnar i skymundan. Problemet med romanen är det samma som många andra egenpublicerade verk lider av: en stor mängd språkliga fel och klumpigheter. Även om jag nog är mer förlåtande än valfri Vi läser-skribent eller storförlagsredaktör kvarstår faktum: med rätt hjälp hade boken blivit bättre. Ändock, kärnan är frisk, upplägget är mycket intressant och det blir också rätt så spännande.

Läsarreaktioner

24/11-13 Veine på Facebook
Blev helt fångad av denna Jesus-skildring i ny tappning. Det måste vara långt vanligare med böcker och filmer där människan eller vår lilla jord hotas av elaka psykopater, med eller utan motorsågar, av utomjordingar eller vampyrer, än av skildringar där mänskligheten själv är mänsklighetens största fiende.
Skildringen väcker många frågor och ett av Angels tidiga möten med Felipe måste vara en nyckelscen: - Är våld okej om det långsiktiga syftet är gott (vem som nu ska avgöra det)?
...inget är strömlinjeformat utan det oväntade hoppar in här och där samt att människor får vara människor med plus- och minussidor.
8/11-13 Åke via mail
När jag läst några sidor, tänkte jag, "jasså detta blir en sådan bok, som jag måste läsa utan att vilja". MEN efter ytterligare några sidor, så blev det ju i stället intressant och spännande. Jag tycker den är både tänkvärd, rolig och lättläst! Jag är imponerad! Jag läste boken igår under flygning. Aldrig har den resan, 9,5 tim, gått så smärtfritt.
9/10-13 Eva-Lena på Facebook
Började läsa igår kväll och hade svårt att sluta. Jättespännande! Det är ditt fel att jag är trött idag.
3/10-13 Lena på Facebook
Har med stor behållning läst Ambassadören och hoppas att fortsättning följer.
19/9-13 Ulf skriver i mail
Även om Fantasy-genren inte är min favorit så läser jag nu med stor behållning om Altan Storms framfart. Tydligt är att det är en golfare som skrivit storyn, Jimenèz, Garcia, Garrido & Martin. Visst är även Storm en golfare?
18/9-13 Sonja skriver i mail
Hjärtligt tack för att jag fått läsa denna spännande bok! Jag tycker att du är jätteduktig på att hantera språket och dina medicinska kunskaper har kommit väl till pass genom hela boken!
30/8-13 Birgitta skriver i mail
Tack för en spännande läsupplevelse - Så har jag läst min första science fiction roman, något som jag inte trodde att jag gillade - - - det smakar mer! Ser fram emot kommande delar....
10/7-13 Per skriver i mail
"Vilken fascinerande bok, jag blev helt betagen. Jag började bli lite orolig när jag kom till slutet av boken, o det fanns så mycket kvar att berätta/uträtta - många böcker har oftast en lång inlednings fas o allt för oftast ett allt för kort slut, vilket fördärvar hela storyn enl min mening. Det gladde mig därför när jag senare upptäckte att det blir en trilogi."
30/6-13 Joakim skriver i mail
"...ett bra flyt har du. Och känsla för karaktärer! Jag streckläste under två dagar. Möjligen kunde jag känna att du skulle ha dragit ut på vissa episoder. Ibland avhandlar du spännande partier lite väl summariskt, men det är ju ett angenämt problem jämfört med motsatsen. Jag är djupt imponerad."
28/6-13 Tjalle skriver på Facebook
Fatta nada i början. Sedan blev den bra.
9/6-13 Barbro skriver i mail
Har läst din bok nu under ett par dagar och har haft mycket svårt att lägga den ifrån mig.
Jag tyckte mycket om din bok, det är inget litet ämne du ger dig i kast med. Frågorna som ställs tänker man (jag) ofta på, hur människan på så kort tid har fördärvat så mycket och hur man kan ställa det till rätta. Att man tänker så kortsiktigt i miljöfrågor, att ekonomisk tillväxt betyder allt. De oerhörda skillnaderna mellan rika och fattiga länder. Måste människor dö av hunger idag? De ständiga konflikterna och människans oförmåga till fred. Religionens betydelse som är enorm. Svårt att förstå hur muslimer, shia och sunni, dödar varandra som är fallet i t.ex. Syrien. Alla kärnvapen som kan ödelägga jorden flera gånger om. Kärnkraften som energikälla är jag också rädd för, framför allt i länder som inte har vårt säkerhetstänk och kan drabbas av jordbävningar och tsunamis. Skulle föredra solenergi från Sahara. Alla vill ha kärnkraft men ingen vill ta hand om förvaringen.
4/6-13 Ann-Sophie skriver på CDON  CCCCC
Boken är verkligen spännande, gripande och annorlunda. Jag har inte nått slutet och har riktigt svårt att släppa boken. Hoppas det blir film av den!

..och på FACEBOOK 5/6
Genialiskt! Underbart underhållande bok som var helt omöjlig att släppa! Väntar på fortsättningen redan :-)
2/6-13 Kurt skriver på BOKUS  *****
Har just läst Din bok! -328 sidor, först blev jag lite förvirrad och inte riktigt förstod "vad skall detta bliva"? Men fastnade i boken och kunde inte sluta läsa, - "En fantastisk historia, som innehåller dramatik, fantasi och inte minst mycket tänkvärt om vår värld och framtid"! REKOMMENDERAR VERKLIGEN BOKEN TILL ALLA - En ny stjärnförfattare är född! - Väntar redan på på nästa i serien...
31/5-13 Gun skriver på BOKUS  *****
Ambassadören gör ingen besviken. Författaren har hittat en ton och känsla som inte lämnar någon oberörd. Storyn om Altan Storm, en vuxen man i ett barns kropp, är fascinerande och spännande från första till sista sidan. Varning För sträckläsning.

Intresserad av att KÖPA eller LÅNA boken? KLICKA HÄR!

Titel: AMBASSADÖREN - en fri fantasi om framtiden
Författare: Björn Amby